Kategorier
Informasjon Xenon
- Settene er merket med f.eks: 4300k, 6000k og 8000k. Hva betyr dette?
Dette indikerer fargetemperaturen på pærene. 4300k er kremhvitt og er også den fargen som leveres på mange biler originalt. 6000k er superhvitt med en smule blåskjær, dette er fargen de aller fleste velger og som gir best utbytte. 8000k er veldig blåaktig og passer dårlig til bruk i vanlig trafikk,en av bakdelene med 8000k er at den gir ca 20% svakere lys enn 6000k, og levetiden er 50% mindre…..I dag leverer vi nesten bare 6000k, og det er denne fargen vi lager-fører.
- Hva skal jeg velge av 35 watt eller 55 watt system?
Dette indikerer fargetemperaturen på pærene. 4300k er kremhvitt og er også den fargen som leveres på mange biler originalt. 6000k er superhvitt med en smule blåskjær, dette er fargen de aller fleste velger og som gir best utbytte. 8000k er veldig blåaktig og passer dårlig til bruk i vanlig trafikk,en av bakdelene med 8000k er at den gir ca 20% svakere lys enn 6000k, og levetiden er 50% mindre…..I dag leverer vi nesten bare 6000k, og det er denne fargen vi lager-fører.
- Hva skal jeg velge av 35 watt eller 55 watt system?
35 watt er stort sett beregnet til nærlys, 55 watt selges med til fjernlys. 55 watt gir ca 20% mer effekt enn tilsvarende 35watt.Skal du montere xenon i ekstralys lykter, er det stort sett 55 watt som brukes.
- Hva er E-merking?
For at settene skal være lovlig på det norske markedet må settene være E-merket. Veldig mange sett er ikke E-merket og heller ikke lovlige å montere. E-merking er viktig for å sikre seg mot billig elektronikk og brann. Våre sett er selvsagt E-merket.
-Hva menes med "multivolt" Xenon?
Våre multivolt systemer er utstyrt med teknologi, som gjør at de kan brukes både på 12 og 24 volt.De har også Canbus funskjon,som gjør at du ikke får feilmedlinger i displayet.Våre systemer er også testet mot radio-støy,som var et problem tidligere.
- Hva er BiXenon?
Bi kommer av latin og betyr to. Hvis du har Bixenon har du to xenonsystem, et på fjernlys og et på nærlys. På våre H4 sett er Bixenon i et og samme system. Pæren lyser hele tiden, og det er pæren som beveger seg. Dette gjør at lysbildet er korrekt på nær og fjernlys.I tillegg øker dette levetiden på pæren.
- Kan jeg installere settet selv?
Ja. Settene våre er ”plug-and-play” på de fleste biler. Kun noen fåtalls biler trenger små modifiseringer som du enkelt gjør selv. På alle våre sett ligger det med norsk monteringsanvisning.
- Hvor lang tid tar monteringen?
Det kommer litt an på biltype. Er det enkelt å komme til bak lyktene tar installasjonen 20 til 30 minutter.
- Er disse ettermonteringssettene godkjente for bruk på vei?
Ja, men et krav fra biltilsynet er lyktespylere og automatiske høydejusterbare reflektorer. Dette for å ikke blende motgående biler hvis din bil er tungt lastet. Lyktene bør også være godkjent for xenon. Husk at montering skjer på eget ansvar.
- Kan jeg sette tilbake vanlige halogenpærer hvis det skulle være nødvendig?
Settene våre kan fjernes helt hvis ønskelig uten spor, ettersom du ikke modifiserer det originale ledningsnettet når du installerer. Settene kan også overføres til annen bil med samme pæretype.
- Hva slags garantier er inkludert?
Settene leveres med 1 års garanti. Skulle du være uheldig å for eksempel ryke en pære før tiden, får du ny pære umiddelbart. Vi garanterer også at xenonsettet fungerer som det skal på din bil. Husk alltid å ta vare på kvitteringen! Du har også 14 dagers angrerett hos oss.
Vi gjør oppmerksom på at reklamasjon kun gjelder våre produkter. Montering som ikke utføres av oss,eller evt sen-skader som måtte oppstå - dekkes ikke av garantien. Evt kostnader som kommer for reperasjon,etc dekkes ikke - da kunde selv er ansvarlig for montering.
- Hvorfor kan jeg ikke bare kjøpe kun pæra og montere denne?
En vanlig bil har 12 volts system og en xenonpære trenger 23000 v for å fungere. Ballastene du får i settet øker spenningen når pærene tennes til 23000v og stabiliserer seg på 85v når pærene er tent.
-Hva er fordelen med xenon - Lengre liv; En xenonpære har et gjennomsnittsliv på 2500 timer altså 3-5 ganger lengre levetid enn den tradisjonelle halogenpæra. Xenonpærene har heller ingen glødetråd som halogenpæra og tar ikke skade av humpete veier som halogenpæra gjør.
- Mer lys; En 35watt Xenonpære produserer tre ganger mer lumen sammenlignet med en 55watt halogenpære. Tre ganger sterkere lys. Lyset reflekterer skilter og veimarkeringer utrolig mye bedre enn halogen.
- Hvitere lys; Halogen lager et gulaktiglys mens Xenonlys produserer blåhvitt lys som er nærmere naturlig dagslys.
- Mindre varme; Xenon pærer bruker mindre strøm (35w) enn vanlige halogenpærer (55w) og utvikler også deretter mindre varme.
- Bilen vil ikke bare ha det sikreste og beste lyset tilgjengelig men også være penere og nyere å se til enn før.
Teknisk om Xenon:
Inne i gassutladningspæra finner vi xenon-gass og to elektroder. Når disse elektrodene får tilført strøm, skapes det en gnistrende lysbue på et par millimeter mellom elektrodene. Omtrent på samme måte som når man sveiser med et tig apparat. At pæra ikke har glødetråd forbedrer holdbarheten, vibrasjoner og støt fra veidekket kan skade og forkorte levetiden til den tradisjonelle halogenpæra med glødetråd.
Pærene avgir også et mer blåhvitt lys nærmest mulig dagslys som bedrer sikt og sikkerheten. Xenonlys har også en lumen (lysstyrke) som er opptil 300 % sterkere enn vanlig halogenpære. Det er her du virkelig merker forskjellen.
Fargetemperaturen på settene våre kan leveres i 4300kelvin, 6000k, 8000k og 10000 kelvin. Sammenlignet med en vanlig halogenpære som har rundt 3200 kelvin.
Fargetemperaturen oppgis i kelvin og viser hva slags farge pærene lyser. 4300 er kremhvitt lys, 6000 er superhvitt med en smule blåskjær, 8000 er blått, 10000 er turkisblå.
Vi har i det siste årene nesten kun levert pærer i 6000K, da dette er det ultimatet lyset i forhold til levetid.
- Hvorfor kan jeg ikke bare kjøpe kun pæra og montere denne?
En vanlig bil har 12 volts system og en xenonpære trenger 23000 v for å fungere. Ballastene du får i settet øker spenningen når pærene tennes til 23000v og stabiliserer seg på 85v når pærene er tent.
-Hva er fordelen med xenon - Lengre liv; En xenonpære har et gjennomsnittsliv på 2500 timer altså 3-5 ganger lengre levetid enn den tradisjonelle halogenpæra. Xenonpærene har heller ingen glødetråd som halogenpæra og tar ikke skade av humpete veier som halogenpæra gjør.
- Mer lys; En 35watt Xenonpære produserer tre ganger mer lumen sammenlignet med en 55watt halogenpære. Tre ganger sterkere lys. Lyset reflekterer skilter og veimarkeringer utrolig mye bedre enn halogen.
- Hvitere lys; Halogen lager et gulaktiglys mens Xenonlys produserer blåhvitt lys som er nærmere naturlig dagslys.
- Mindre varme; Xenon pærer bruker mindre strøm (35w) enn vanlige halogenpærer (55w) og utvikler også deretter mindre varme.
- Bilen vil ikke bare ha det sikreste og beste lyset tilgjengelig men også være penere og nyere å se til enn før.
Teknisk om Xenon:
Inne i gassutladningspæra finner vi xenon-gass og to elektroder. Når disse elektrodene får tilført strøm, skapes det en gnistrende lysbue på et par millimeter mellom elektrodene. Omtrent på samme måte som når man sveiser med et tig apparat. At pæra ikke har glødetråd forbedrer holdbarheten, vibrasjoner og støt fra veidekket kan skade og forkorte levetiden til den tradisjonelle halogenpæra med glødetråd.
Pærene avgir også et mer blåhvitt lys nærmest mulig dagslys som bedrer sikt og sikkerheten. Xenonlys har også en lumen (lysstyrke) som er opptil 300 % sterkere enn vanlig halogenpære. Det er her du virkelig merker forskjellen.
Fargetemperaturen på settene våre kan leveres i 4300kelvin, 6000k, 8000k og 10000 kelvin. Sammenlignet med en vanlig halogenpære som har rundt 3200 kelvin.
Fargetemperaturen oppgis i kelvin og viser hva slags farge pærene lyser. 4300 er kremhvitt lys, 6000 er superhvitt med en smule blåskjær, 8000 er blått, 10000 er turkisblå.
Vi har i det siste årene nesten kun levert pærer i 6000K, da dette er det ultimatet lyset i forhold til levetid.